De Grote Freelancersdag in 22 tips

woensdag 4 juli 2012

De Grote Freelancersdag op 5 juni was een in alle opzichten geslaagde dag: een recordaantal bezoekers, een boordevol programma met praktijkvoorbeelden en na afloop een uitgebreide gelegenheid van netwerk en kennisdeling. Voor nu: de belangrijkste tips van de workshopleiders op een rijtje.

Geld verdienen met Social Media - Maria Genova, freelance journalist en schrijfster:

1. Schrijf een goede Twitter-bio (werk, interesses of iets creatiefs) en verwijs naar je website of blog.

2. Volg mensen terug, je weet maar nooit wie je ooit nodig hebt voor een artikel of wie je verder kan helpen. De mensen die je belangrijk vindt om te volgen, zet je in een aparte column om je overzicht niet kwijt te raken (dat kan bijvoorbeeld met het gratis programma Tweetdeck)

3. Zoek op hashtags om de meest recente informatie over een onderwerp te vinden, bijvoorbeeld #diversiteit als je met een artikel over diversiteit binnen organisaties bezig bent of #cybercrime als je over identiteitsfraude schrijft.

4. Word lid van het Freelance Journalisten Netwerk op Facebook waar freelancers elkaar aan onderwerpen en contactpersonen helpen, maar waar ook ruimte is om te klagen over honoraria en vervelende BN-ers. Deze groep is overigens besloten en alleen freelance journalisten worden geaccepteerd.


De visie van een bewuste generalist - Serge Ligtenberg, fotograaf:

5. Los problemen op voor je klanten en word niet zelf het probleem.

6. Bedenk wat je wilt en hoe je het wilt; zonder plan en helder doordacht doel mis je kansen omdat je ze niet herkent.

7. Wees niet bang om breed te werken, af en toe andere wegen te bewandelen. Commercieel werk kan net zo journalistiek zijn als werken voor de kranten , gun jezelf de kans om vanuit dezelfde visie een breed scala aan uitingen te bedienen.


Aan de slag met Business Model You – Patrick van der Pijl, Business Models Inc:

8. Why? Wat is jouw reason to live as a professional?

9. Hoe ziet je huidige business model er uit?

10. Welke nieuwe business model smaken kun je bedenken?

11. Test je nieuwe model met potentiële klanten.

12. Begrijp dat jouw reis nooit 'af' is...


Onderhandelen met buitenlandse media: Afrikaner Bloed- Ilvy Njiokiktjien, fotograaf:

13. Zet jezelf goed in de markt door: altijd professioneel te zijn, een eigen stijl te ontwikkelen, vriendelijk te zijn, net 'iets' extra's te bieden qua fotografie.

14. Zorg ervoor dat je net iets anders maakt en dit exclusief kunt aanbieden per land.

15. Gebruik je online en offline netwerken, laat online zien waar je mee bezig bent zodat mensen weten wat ze binnenkort van je kunnen verwachten.


Datajournalistiek: enen, nullen, verhalen - Jerry Vermanen, datajournalist NU.nl

16. Doen! Er zijn zoveel gratis tools beschikbaar (Fusion Tables, Highcharts, Google Charts, enz.) dat er geen enkele belemmering is om te experimenteren met datavisualisatie.

17. Basiskennis Excel. Leer getalreeksen optellen, percentages uitrekenen en draaitabellen. En zodra je vastzit, is Google je beste vriend.

18. Gezond journalistiek verstand. Blijf vragen stellen, dubbelchecken, experts bellen, kritisch. Een mooi plaatje is nog geen goed verhaal.


Praktische tips om geld op te halen met crowdfunding - Arjanne Laan, filmmaker

19. Maak logo, promo en website, laat op elkaar aansluiten en gebruik social media.

20. Zoek een funding site of zet er zelf een op.

21.Betrek sponsoren zo veel mogelijk bij het project; zie hen niet enkel als geldschieters.

22. Wees pro actief Er is nog niet iemand opgestaan ‘s morgens, die spontaan een project gaat sponsoren.



Lees nog veel meer over de Grote Freelancersdag:

‘Half toeval en half overwogen’
‘Ik wil de Sonja Bakker van de onderzoeksjournalistiek worden’
‘De administratieve rompslomp of de lol. Dat laatste’
Crowdfunding: ‘Als het ware mensen stalken’
Bepaal je doel en je waarde
Grote Freelancersdag in beeld
Terug naar Irak wint crowdfundingsproject
Unieke verhalen met datajournalistiek
Een businessmodel om mee te managen en te creëren
Bestseller dankzij Twitter
Business Model You: Praktisch handvat om ondernemerschap te stimuleren