Crowdfunding: ‘Als het ware mensen stalken’

woensdag 6 juni 2012

In de documentaire Medals & Spikes volgt documentairemaakster Arjanne Laan vijf jonge Antilliaanse atleten. Zij hebben als inspiratiebron de komende Olympische Spelen van 2012 én hun held de Antilliaanse sprinter Churandy Martina. De film – in het najaar klaar – is mede tot stand gekomen door crowdfunding. ‘In de filmwereld komt het wel vaker voor dat je net dat laatste beetje financiering tekort komt. We hadden al via fondsen een financiering van 176.000 euro, maar er was nog een gat van 4.000 euro. Dat was vrij cruciaal.’ Tijdens de Grote Freelancersdag vertelde Arjanne Laan welke stappen zij ondernam.

Medals & Spikes was een lastig idee om mee te pitchen. Film en sport is nu eenmaal een moeilijke combinatie. Om het idee toch zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen, moest Arjanne Laan iets kunnen laten zien. Ze maakte een eigen website www.medalsandspikes.nl, ze maakte een promo over het filmplan, er kwam een logo, een Facebookpagina en een Twitteraccount. Ze maakte haar plan bekend op alle mogelijke manieren. ‘Ik ben twee maanden bezig geweest om het product uit te zetten. Het interessante is dat je op dat moment al veel contacten maakt die mogelijk ook je geldschieters worden. Omdat ik filmfestivals bezocht, zag ik al mijn publiek. Ik kon hen mijn verhaal vertellen. Dat was heel inspirerend.’

De voorbereiding voor het eigenlijke crowdfundingstraject bleek cruciaal te zijn. Je moet al stappen hebben gezet om je crowd te vinden. Laan meldde zich met haar project aan bij Cinecrowd die het idee verder faciliteerde. Ondertussen stelde Laan alles in het werk om haar idee bekend te maken. ‘Ik heb gekeken naar andere crowdfundingsplannen en dan vooral naar de mislukte ideeën. Het slechtste wat je kunt doen is wachten. Je moet proactief zijn, als het ware mensen stalken, Je moet netwerken aanspreken: familie en vrienden, vrienden van vrienden en collega’s van collega’s, sportclubs, schoenwinkels en geïnteresseerden in je onderwerp. Iedere keer als ik een reactie kreeg, stuurde ik een bedankmail terug. Dat werd gewaardeerd. Daar was ik twee maanden elke avond mee bezig.’

Wat het traject extra interessant maakte, was het crowdsourcen. De donateurs mochten actief meewerken aan het project door hun persoonlijke winst- en verliesmoment te verwoorden. Dat leverde een schat aan nieuwe verhalen op, waardoor de film een extra laag krijgt.

Via Cinecrowd had Arjanne Laan 90 dagen de tijd om het bedrag binnen te halen. Dat lukte. Zelfs na de sluiting kwamen er nog enkele duizenden euro’s binnen.

Crowdfundingsplatforms
Crowdfundingsplatforms maken het mogelijk om projectideeen bekend te maken aan een breed publiek. Belangstellenden kunnen binnen een gestelde termijn een donatie doen. Er zijn meerdere van deze crowdfundingplatforms:

www.cinecrowd.nl
www.nieuwspost.nl
www.voordekunst.nl
www.indiegogo.com
www.kickstarter.com
www.rockethub.com
www.sponsume.com

N.B. Donaties zijn aftrekbaar van het belastbaar inkomen indien de sites zijn aangemerkt als een zogenoemde ANBI.