Branded content: dankbaar gebruikmaken van journalistieke technieken

zondag 24 juni 2018

Journalisten en fotografen kunnen op vele manieren hun geld verdienen. Per artikel of fotoproductie, maar ook via crowdfunding, sponsoring, of via de productie van branded content. Op het Freelancersfestival, 23 juni in Utrecht, konden bezoekers proeven aan verschillende initiatieven. Zoals het uitgeven van branded content door The Story Network.

Foto: Sebastiaan ter Burg, CC BY 2.0  

Freek Staps was ondermeer zestien jaar journalist bij NRC Handelsblad, voordat hij zijn eigen bedrijf opzette in branded content, The Story Network. Journalisten moeten er vaak nog aan wennen, maar content marketing biedt veel kansen voor freelancers. En steeds meer bedrijven kiezen voor het vertellen van goede verhalen.

Matrassenverkoper

Zoals die van een Amerikaanse matrassenverkoper. ‘Hoe deed jullie matras het vannacht?’ De vraag is ongemakkelijk. Non of your business, zou je zeggen. Maar vraag je: hoe heb je geslapen, dan wekt dat veel meer sympathie. Zo bedacht een matrassenverkoper in Amerika om niet domweg matrassen te verkopen, maar om een relatie op te bouwen met de doelgroep op het moment dat die doelgroep nog niet eens dacht aan de aanschaf van een nieuw matras. En zo ontstond Casper dat tevens een online publicatie begon met slaaptips.

Zo denkt elk bedrijf na over hoe zij hun doelgroepen kunnen bereiken en raken. General Electrics concludeerde dat een betere vacaturetekst weinig effect sorteert. Waar zijn potentiële werknemers mee bezig? Met podcast en aliens. Natuurlijk! En zo ontstond de science fiction podcast The Message. Een hit op internet.  

Dichter bij huis, in Rotterdam, bedacht openbaarvervoerbedrijf RET human interest blogs met daarin de leukste ondernemers van Rotterdam.  

Targetted media

Dure drukpersen hebben plaatsgemaakt voor goedkope domeinen en social media; massamedia worden targetted media. Uiteindelijk altijd met het doel om koopgedrag te beïnvloeden, maar dan wel met een lange aanloop. Brandawareness is eerder een marathon dan een sprint.

Journalistieke technieken

Met branded content maak je gebruik van journalistieke technieken en journalisten die de technieken beheersen zouden trots moeten zijn. Tot zover de journalistiek, want branded content heeft helemaal niets met onafhankelijke nieuwsgaring of waarheidsvinding te maken. Belangrijk is daarom dat een bedrijf transparant blijft en bijvoorbeeld altijd een eigen logo plaatst bij verhalen. Uiteindelijk wil ook het bedrijf zelf niet onduidelijk blijven. Zij hebben immers zelf ook een doel om bezoekers aan zich te binden.

3 vragen en antwoorden

  1. Vallen branded content opdrachten te combineren met journalistieke opdrachten? Ja, mits je de gouden regel hanteert: voorkom belangenverstrengeling. Houd onderwerpen altijd gescheiden.
  2. Ben je met onderwerpen niet heel snel klaar? Nee, de invalshoeken zijn even divers. Het grote voordeel is bovendien dat de bronnen vaak in huis werken. Omdat de bedrijven zelf ook belang hebben bij een verhaal, is het meestal makkelijker om de deskundigen in huis te benaderen.
  3. En hoe zit het met de tarieven? De tarieven van branded content uitgevers liggen over het algemeen hoger dan bij journalistieke uitgevers.

Op zoek naar opdrachten? Kijk dan even hier: thestorynetwork.nl/nvj.

Festivalpagina