Bestseller dankzij Twitter

maandag 21 mei 2012

Journalist en schrijver Maria Genova schreef de bestseller Man is stoer, vrouw is hoer, over slachtoffers van loverboys. Het succes van het boek is voor een groot deel te danken aan Twitter. Op de Grote Freelancersdag op 5 juni vertelt Maria Genova over hoe je social media succesvol kunt inzetten.

Hoe gebruik jij social media?
‘Veel voor research, dus als informatiebron en voor nuttige contacten. Zonder social media was ik nooit gekomen op al die interessante wildvreemde connecties. Behalve als adressenlijst die ik kan aanboren voor artikelen en boeken, is social media ook interessant voor het organiseren van maatschappelijke acties. Ik heb eind vorig jaar het Zwartboek Vrouwenhandel aangeboden aan de Tweede Kamer. Dat was niet mogelijk geweest zonder al die experts en slachtoffers via Twitter op te roepen om bij mij thuis over misstanden te praten. Het verhaal werd uitgebreid opgepikt door de media, waarna ik weer nieuwe reacties ontving.’

Maak je onderscheid tussen het gebruik van Linkedin, Facebook of Twitter?
‘Ik vind de verschillen erg groot. Linkedin vind ik vooral een handige verzameling van visitekaartjes. Ik stuur mijn contacten een berichtje als er bijvoorbeeld een nieuw boek verschijnt. Met mijn standaard profiel doe ik niet veel, maar de Linkedin groepen hebben voor mij wel een echte toegevoegde waarde. Daarin volg ik interessante ontwikkelingen en trends. Je moet de groepen wel goed selecteren want je mag lid zijn van niet meer dan 50 groepen.
Facebook is vooral een privéaangelegenheid. Maar er zijn op Facebook wel interessante besloten groepen voor freelance journalisten die een schat aan informatie opleveren.
Twitter is voor mij het interessantst. Je doet veel ideeën op door ontwikkelingen en trends te volgen. Als ik over een onderwerp wil schrijven, gebruik ik hashtags. Daarop ontvang ik de nieuwste ontwikkelingen en verzamel ik binnen de kortste keren de juiste contacten. Als je hetzelfde onderwerp gaat googlen, dan krijg je de sites met de meeste hits, maar dat zijn vaak niet de sites met de meest recente informatie. Bij Twitter werkt het andersom. Dat is het interessante aan Twitter.’

Het lijkt wel of je de hele dag twittert.
‘Dat valt wel mee. Ik doe het tussendoor, als ik bijvoorbeeld een artikel af heb.
Ik geef antwoord en ik retweet veel berichten die ik interessant vind. Ik heb ruim 8.800 volgers en ik volg veel mensen terug. Dat gebeurt vrijwel alleen via aangemaakte lijsten.’

Hoeveel levert Twitter jou op?
‘Heel veel. Door Twitter heb ik bijvoorbeeld heel veel opdrachten voor lezingen gekregen. Dat zijn vaak wildvreemden die via aanbevelingen bij mij terecht komen. Ook zijn heel veel mensen door Twitter mijn boeken gaan lezen. Het werkt als een olievlek. Mensen twitteren dat ze je boek lezen, anderen pikken dat op en twitteren ook weer. Mijn boek Man is stoer, Vrouw is hoer werd binnen twee maanden een bestseller. Ik twitter zelf nauwelijks over mijn boeken, ik retweet de berichten van lezers. Dat helpt enorm. Als ik zelf zou schrijven dat mijn boek goed is, trapt niemand daar in. Als andere mensen schrijven dat ze je boek aanraden, dan wekt dat geloofwaardigheid op. Als vervolgens mensen via Twitter vragen waar ze mijn boeken kunnen kopen, dan antwoord ik dat mijn boeken in de boekhandel verkrijgbaar zijn, maar dat ze het ook via mij gesigneerd en zonder verzendkosten kunnen bestellen. Dat wil bijna iedereen wel. Ze zijn blij, en ook dat twitteren ze.’

Wat ga je op de Grote Freelancersdag vertellen?
‘Ik ga sowieso vertellen hoe goed social media werken en hoe snel social media iets kan opleveren. En vooral over de praktische manieren hoe je social media kunt gebruiken, overigens heel gericht op de journalistieke praktijk.’

Volg Maria Genova op Twitter: https://twitter.com/#!/genova2
website: www.mariagenova.nl

Wil je ook de Grote Freelancedag bijwonen, klik dan hier