‘Dit werk ligt heel dicht bij mezelf’

dinsdag 26 juni 2012

Elke laatste vrijdag van de maand organiseren de NVJ secties Freelance & NVF de Business Model You Workshop. Komende vrijdag licht presentator en debatleider Maarten Bouwhuis zijn businessmodel toe. Zijn persoonlijke insteek heeft hij gekoppeld aan zijn businessmodel. ‘Bij mijn werk als presentator draait het om de eigenheid van de persoon en de klik.’

Maarten Bouwhuis is presentator, gespreksleider en radiomaker. Hij presenteert onder andere het radioprogramma BNR Klantenshow en is verbonden aan het debatinstituut. Als zelfstandige werkt hij dagelijks met zijn stem en het gesproken woord.
‘Mijn idee is dat een zzp’er geen bedrijf heeft, maar het bedrijf is’, zegt Bouwhuis. ‘Alles wat je doet en de manier waarop je je werk uitvoert, ligt daarom heel erg bij je persoonlijkheid. In mijn geval is dat nog sterker omdat ik presentator ben. Bij het inhuren van een zzp’er die timmerwerk verricht gaat het om zijn product, bij mij gaat het om de eigenheid, de klik en de interactie die ontstaan tijdens een debat of presentatie en dat heeft alles met mijn persoonlijkheid te maken.’ De presentator wordt om die redenen ook teruggevraagd. Dat gebeurde al toen hij nog in loondienst werkte. ‘Er waren meerdere goede presentatoren, maar klanten vroegen naar mij. Dat bewijst wel dat dit werk heel dicht bij jezelf ligt.’

Zijn werk bestaat uit de ideale combinatie van debatten en gesprekken leiden en zijn presentatiewerk voor BNR Klantenshow. ‘Dat laatste geeft me plezier, een journalistiek podium en de nodige publiciteit. Het draagt bovendien bij aan meer presentatieopdrachten. En de inhoud uit congressen kan ik weer gebruiken in mijn journalistieke werk voor BNR. Zo versterkt die combinatie elkaar enorm.’

Dat betekent dus ook dat je persoonlijkheid moet verkopen. Die persoonlijke insteek heeft Bouwhuis gekoppeld aan zijn bussinessmodel. Dit leverde het verzoek op van Patrick van der Pijl van Business Models Inc. om mee te werken aan het boek Business Model You, waarin ook de case van Maarten Bouwhuis is opgenomen. Het boek laat zien hoe ondernemers met behulp van de Canvas-methode aan de slag kunnen met vragen zoals: ‘wat vind ik leuk’, ‘welke waarde voeg ik toe’ en ‘hoe verkoop ik dat.’ Naast de case van Bouwhuis worden in het boek ook de praktijken beschreven van ondermeer interieurontwerpster Monique des Bouvrie, zangeres Hind, zwemcoach Jacco Verhaeren en wielrenner Flavio Pasquino.
Bouwhuis: ‘Ik werd gevraagd om mijn eigen model in te vullen. Dat heeft de eindredactie van de uitgevers overleefd en zo sta ik dus nu in de Nederlandse en internationale editie van Business Model You.’