De nieuwe manier van televisiemaken

YouTube is hét kanaal voor een jong publiek. Wie grote hoeveelheden ‘views’ weet te genereren, kan een aardige omzet halen uit dit kanaal.

Via Stuk.tv kan het publiek een unieke opdracht indienen. Als deze de populairste wordt, dan voeren collega’s Giel, Thomas en Stefan de opdracht uit. Het YouTube-kanaal van Stuk.tv is amusement, maar volgens Giel de Winter is YouTube ook geschikt voor serieuze journalistiek.

Vertel aan een veertienjarige puber dat je Giel de Winter hebt ontmoet en je krijgt dodelijke blikken als je niet samen met Giel op de foto bent geweest - omdat je bijvoorbeeld nog nooit van Giel de Winter had gehoord. De Winter kan niet zomaar over straat, zonder aangesproken te worden door de jonge kijkers van Stuk.tv.

Tekst is best lastig voor de jeugd

Het aantal abonnees op zijn YouTube-kanaal is begin 2016 meer dan 900.000. Niet gek voor een 25-jarige, die begon met een videoregistratie van Project X in Haren. Het succes van Stuk.tv is te danken aan het slim gebruiken en mixen van YouTube en social media met Instagram als belangrijkste kanaal – ‘beeld is zoveel malen belangrijker, tekst is best lastig voor de jeugd’ - gevolgd door Twitter en Facebook. ‘Je volgers willen weten wat je doet en waar je bent.  Zodra we een aflevering hebben gemaakt, plaats ik natuurlijk een foto op Instagram en uiteindelijk zorg je voor een continu verwijzing van website, social media naar YouTube en vice versa.’

Roadtrippers

Voor De Winter is Stuk.tv een nieuwe manier van televisiemaken. Ook maakt hij het reisprogramma Roadtrippers voor Veronica en RTL, met als belangrijkste voorwaarde dat hij het programma tegelijkertijd via zijn eigen kanaal mag uitzenden. ‘Op mijn kanaal had ik 800.000 weergaven in een week. Het kijkgedrag verandert drastisch. Op YouTube kun je terugkijken op elk moment en op elke plek.’

Stuk.tv als merk

Inkomsten genereert Stuk.tv met advertenties. ‘Ik heb er voor gekozen om 5 seconden advertenties uit te zenden en niet 30 seconden. Daarmee verdien ik minder maar ik hou mijn kijkers betrokken.’ Des te meer views, des te meer geld, op dit moment zo’n twee miljoen views per week. Daarnaast is Stuk.tv hard op weg een merk te worden met verschillende uitingen. De Winter verkoopt ruimte aan externe partijen, zoals Defensie. ‘Wij jagen hun video aan. Voor hen is dit een ideale manier om contact te maken met een jonge doelgroep van 12 tot 25 jaar.’ Ook organiseert  De Winter dj-optredens. ‘We hebben 100 optredens in 8 maanden tijd gehad. We merken dat als je via YouTube uitzendt je toegankelijker bent dan via televisie. Dat contact willen we ook graag, net zoals ons publiek ons ook altijd kan bereiken via social media.’

Serieuze journalistiek

Stuk.tv is amusement – ‘maar we maken ook serieuze items voor het Rode Kruis’. Grote vraag is of er op YouTube ook ruimte is voor serieuze journalistiek. Giel de Winter denkt van wel. ‘Waarom niet? Iedereen bezit een telefoon met een YouTube app, dus de mogelijkheid om mensen te bereiken is er. In de wereld van YouTube is nog val alles aan het veranderen.’

(Dit artikel is eerder verschenen naar aanleiding van het evenement Digitaal Verdienen, dat NVJ Zelfstandigen organiseerde op 14 januari 2016)