Ramon Mangold

De fotojournalistieke volger van katholiek Nederland

 

Regionale nieuwsfotografie met een nadruk op kneuterigheid gecombineerd met een niet alledaags specialisme: religieuze fotografie in binnen- en buitenland. Dat is fotojournalist en NVF-lid Ramon Mangold ten voeten uit. ‘De camera is voor mij hét excuus om op plekken te komen waar je anders niet zo snel komt.’

Bij Ramon Mangold werd de interesse in de fotojournalistiek gewerkt tijdens een studie fotografie aan de kunstacademie. Of meer bepaald: door de docenten, zoals bekend fotojournalist en meervoudig Zilveren Camera-winnaar Rien Zilvold. Mangold: ‘Zijn opdrachten wakkerde de sluimerende liefde voor de journalistiek aan. De camera is voor mij hét excuus om op plekken te komen waar je anders niet zo snel komt.’

Voorliefde voor kneuterigheid

Via de Kunstacademie liep hij in 2004 stage bij de Gemeenschappelijke Persdienst, een inmiddels gestopt persbureau ooit opgericht op initiatief van Nederlandse regionale dagbladen. Daar ging Mangold na zijn afstuderen in 2005 fulltime aan de slag als fotojournalist. ‘Mijn voorganger hier bij de regionale krant hing na veertig jaar zijn camera aan de wilgen, dus er was mooi de ruimte voor nieuw elan.’

Vooruitgespoeld naar 2024 is Ramon Mangold als freelance fotojournalist werkzaam voor diverse regionale dagbladen en fotopersbureaus. Daarnaast werkt hij als mededirecteur van de School voor Fotografie, een landelijke school met vestigingen in Breda, Utrecht en Groningen. En hij won al meerdere keren een deelcategorie van de prestigieuze Zilveren Camera-wedstrijd voor fotojournalistiek.

‘Ik heb een voorliefde voor de kneuterigheid – in de positieve zin van het woord – van het lokale nieuws. Zodoende ben ik veel actief via het fotopersbureau Pix4Profs voor regionale titels als BN/deStem en het Brabants Dagblad. Niks zo lekker als het fotograferen van de buurtbingo! Landelijke thema’s fotografeer ik meestal in opdracht van het ANP. Ook religieuze- en culturele organisaties weten mij te vinden voor reportages.’

‘Fotojournalistiek is veelzijdige mix’

Het diverse karakter van de fotojournalistiek is wat hem nog steeds dagelijks weet te boeien. ‘De veelzijdige mix van onderwerpen, het onverwachte, de ontmoetingen. Ben toch wel een mensen-mens en dat zie je vaak terug in de benadering van mijn onderwerpen. Ontmoetingen in alle lagen van de maatschappij en een waaier van emoties voor de lens. In de documentaire- en journalistieke fotografie ben ik helemaal op mijn plek.’

Religieuze fotografie als specialisatie

Naast de algemene journalistieke opdrachten, heeft Ramon Mangold door de jaren heen ook de verdieping gezocht en gevonden. Eentje die op zijn minst niet alledaags is. ‘Mijn specialiteit is religieuze fotografie en dan met name de Rooms-Katholieke kerk. Begonnen uit persoonlijke interesse en uiteindelijk als cadeautje aan mezelf als fotograaf. Het is een mix tussen het visuele – de kleuren, gewaden, wierook en architectuur – en het ongrijpbare van het geloof en de uitdrukking hiervan in het mystieke van de rituelen waar je getuige van mag zijn. Ook hier begonnen vanuit het regionale perspectief, onder de noemer Katholiek Brabant, maar ondertussen onbegrensd omdat het een wereldkerk betreft. Afgelopen zomer heb ik bijvoorbeeld de Wereld Jongeren Dagen in Portugal in beeld gebracht. Dat is het grootste jongeren evenement ter wereld waarbij de mis met de Paus – bijgewoond door zo’n slordige 1,5 miljoen mensen – het hoogtepunt is.’

Nieuwe aanwas

Het is niet allemaal hosanna in de fotojournalistiek, erkent Mangold. ‘De tarieven zouden omhoog mogen (lees: moeten). Want enkel 100 procent journalistiek werk vervaardigen, is bijna niet meer haalbaar. Tel daar de korte lontjes van tegenwoordig bij op en je begrijpt meteen waarom er weinig nieuwe aanwas is in de beroepsgroep.’

De NVF helpt om de tarieven naar een acceptabeler niveau te krijgen. Maar er zijn meer redenen waarom hij NVF-lid is: ‘Het fotografenvak is een vrij solistische onderneming en de NVF is fijne sparringpartner als je daar behoefte aan hebt. Naast dat ze zich hardmaken voor betere tarieven, zijn er ook concrete cursussen in het kader van PersVeilig en de nodige hulp met juridische kennis in de hoek van onrechtmatige publicaties.’

AI maakt fotojournalistiek nog belangrijker

Er zijn de nodige discussies over de impact van artificial intelligence op de maatschappij in het algemeen en deelterreinen in het bijzonder. Mangold heeft daar een heldere visie over. ‘Ik denk dat fotografie als (kunst)vorm wel zal veranderen met de komst van artificial intelligence. Al zie ik weinig "intelligentie": het is over het algemeen een enorme plagiaatproductie. Maar juist door de maakbaarheid van (foto)realistisch ogende beelden, wordt onafhankelijke fotojournalistiek belangrijker dan ooit te voren. Ook binnen de School voor Fotografie, waaraan ik al bijna twee decennia als vakdocent verbonden ben en sinds kort mededirecteur met stadsfotograaf Jörgen Janssens, zien we dat mensen nog steeds fotografie als ambacht waarderen en zoeken naar een fotografische weg om verhalen te verbeelden.’


Meedoen?

Voor de artikelreeks NVF Uitgelicht in Focus Magazine, het oudste fotografietijdschrift van Nederland, is de redactie altijd op zoek naar NVF-leden die hun werk willen laten zien aan andere collega’s en het bredere publiek. Wil je meedoen? Stuur dan een mail aan Paul Teixeira.