Anno van der Heide

Binnenkort ligt Keep on Rockin’ van Anno van der Heide (1951) in de winkel. Haar fotoboek over de Nederlandse rock-'n'-roll-scene wordt uitgegeven door Lecturis, een fotoboekenuitgeverij van formaat. 'Nederland is een fotoboek rijker met rauwe en ongepolijste beelden van de Nederlandse rock-’n-roll-scene van binnenuit geschoten,' vertelt Ruud Rogier.

Begin

Anno is van origine beeldend kunstenaar. In 1974 studeerde ze af aan de vrije afdeling van Academie Minerva in Groningen, waar ze het laatste jaar de kans kreeg om zich de fotografie eigen te maken. Dat was bijzonder: want tot in de jaren 90 beschouwde de kunstwereld fotografie als een beeldend medium dat weinig te maken had met kunst, maar alles met commercie. Dat woord was vloeken in de kerk der kunsten. Daarom was er nauwelijks animo voor fotografie bij medestudenten en kreeg Anno vooral privélessen. Uiteraard was dat allemaal analoog.

In eerste instantie gebruikte Anno fotografie vooral als hulpmiddel voor de composities van haar schilderijen of verwerkte ze foto’s in collages. Fotograferen (en het vastleggen van de bestaande werkelijkheid) werd voor haar steeds belangrijker. Van 1989-1992 volgde Anno de opleiding AV Media in Hilversum (HKU), gericht op non-fictiefilms: de journalistieke kant trok haar erg aan. Als bijvak koos ze documentaire fotografie en tijdens cursussen aan de School voor Journalistiek werd haar pen verder geslepen. Films voor Socutera en reportagereizen naar Afrika volgden. Anno schreef en fotografeerde onder meer voor Vice Versa, HP/De Tijd, AD/Magazine en De Groene Amsterdammer. 

Boek

Na zoveel jaren fotografie vatte Anno het plan op om haar werk in boekvorm uit te brengen en stapte ze met een portfolio naar de uitgever Lecturis. De uitgever kreeg drie thema’s onder ogen en was enthousiast over haar foto’s van de rock-’n’-roll-cultuur. Het project Keep on Rockin’ werd geboren.

Project

De zoektocht naar manieren om de financiering rond te krijgen, was een lastige, langdurige bevalling. De eerste stap was crowdfunding via de Stichting Voor de Kunst, het grootste platform voor de creatieve sector. Crowdfunding lijkt de ideale oplossing, maar daar gaat onwaarschijnlijk veel werk in zitten. Je begint met de aanvraag, het maken van een film, de website invullen. Die presentatie moet het publiek aanspreken, publiek dat je met updates en mailings voortdurend op de hoogte moet houden.

Ook na een succesvolle afloop vraagt crowdfunding om een fikse administratie: onder meer om alle toegezegde tegenprestaties voor de donateurs bij te houden. Voor Anno werd het best spannend om het streefbedrag binnen de gestelde tijd te halen. Als je dat bedrag niet tijdig haalt, krijgen alle donateurs hun geld terug.

Fondsen

Toen bleek dat de financiering via particuliere donaties niet ging lukken, besloot Anno om fondsen aan te gaan schrijven. Het AFK, Amsterdams Fonds voor de Kunst, oordeelde positief. Het NVF-fonds gaf het laatste zetje waardoor het volledige gedoneerde bedrag beschikbaar kwam voor een boek op groot formaat (24 x 30 cm). 'Was ik maar eerder naar die fondsen gestapt,' verzucht Anno. 'Crowdfunding werkt alleen goed als je een groot netwerk hebt van rijke, gulle vrienden, maar anders... Met een fonds maak je grotere stappen.'

Anno heeft het crowdfundingtraject als een stressvolle en energievretende fase ervaren. Pas daarna werd het weer leuk. Het editen van haar fotoboek ging in harmonieuze samenwerking met uitgeverij Lecturis en vormgever Marc Koppen. Over beiden is Anno zeer te spreken.

Omdat de foto’s over een lange periode zijn gemaakt, wilde ze aanvankelijk een chronologische volgorde aanhouden. De vormgever besloot zich niets aan te trekken van analoog, digitaal, zwart-wit of kleur en bedacht een thematische combinatie, waar Anno heel blij mee is. Ook voelde hij perfect aan wat Anno bedoelde met transparante, schilderachtige achtergronden.

Nederland is een fotoboek rijker met rauwe en ongepolijste beelden van de Nederlandse rock-’n-roll-scene van binnenuit geschoten.

Keep on Rockin’

Anno van der Heide

Omvang: 96 pagina’s

Hardcover (24 x 30 cm)

Ontwerp: Marc Koppen

Winkelprijs: € 30

ISBN 978 94 6226 404 5