Een groeiende groep freelancers verenigt zich om op te komen voor een betere positie van freelancers en voor professionele tarieven. Onlangs hebben zij teams gevormd die zich hier voor gaan inzetten. Deze teams vormen onderdeel van de campagne ‘Journalistiek heeft een prijs’. De sectie Zelfstandigen organiseert op vrijdagmiddag 28 februari een nieuwe bijeenkomst voor freelancers die willen aansluiten. Zij roept freelancers op om aan te haken.
Op vrijdag 28 februari presenteren freelancers het plan de campagne ‘Journalistiek heeft een prijs’. Onderdeel van dit plan is een door freelancers opgezette en gesteunde onderhandelingsdelegatie, die met grote bedrijven, waaronder DPG en Mediahuis, in gesprek gaat over de freelancetarieven. Dat is nooit eerder gebeurd, dus grijpen de freelancers nu hun kans om met brede steun en één mond hun positie te verwoorden.
Zij doen dit samen met de NVJ en weten zich ook gesteund door freelancers van De Coöperatie, freelance collectieven zoals Bureau Wibaut en Spit, freelancers van De Auteursbond, van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ), freelancers van de Vereniging voor Wetenschapsjournalistiek en Communicatie (VWN). Zij willen mediaorganisaties laten zien dat ze daar namens een grote groep freelancers zitten.
Agenda
- Jolanda van de Beld en Matthijs Valent, freelancers van NRC over de acties bij NRC op 13 februari jl.
- Plan de campagne ‘Journalistiek heeft een prijs’
- Sluit aan bij teams van vrijwillige freelancers
- Freelancer aan het woord – waarom we nu solidair met elkaar moeten zijn
- Borrel
Aanmelden
Laat je inspireren door de freelancers van NRC, Jolanda van de Beld en Matthijs Valent, die samen met 55 andere freelancers op donderdag 13 februari niet kwamen werken bij NRC. Zij komen op voor de positie van freelancers en voor professionele tarieven. Aanmelding voor deze bijeenkomst is verplicht via Mariette Koning mkoning@nvj.nl en onder vermelding van ‘meeting 28 februari – Mijn tarief is me lief’.