Wouter van Dijke (24) is vicevoorzitter van Vers in de Pers en werkt sinds 2018 als datajournalist voor RTL Nieuws.
Cliché
‘Er heerst nog altijd het cliché dat journalisten niet goed met cijfers kunnen omgaan. Voor een deel klopt dat wel, journalisten zijn meestal meer talige mensen, en als je dan op je opleiding ook nooit iets krijgt met cijfers schrik je als je een keer een tabel onder je neus geduwd krijgt. Toch spreek ik best vaak jonge journalisten die geïnteresseerd zijn in datajournalistiek. Overigens was ik zelf ook heel slecht in wiskunde op de middelbare school.’
ADAM
‘Een heel tof project dat we onlangs hebben gelanceerd bij RTL is de redactierobot ADAM. Dat is een programma waar we een dataset in kunnen stoppen waarmee de robot vervolgens artikelen gaat schrijven. We hebben er nu een dataset over verkeersveiligheid ingestopt, en daarmee maakt ADAM per gemeente een eigen artikel. Dat is voor ons een hele nieuwe manier van verhalen vertellen met data, in plaats van te zeggen: er gebeuren heel veel ongelukken, kunnen mensen nu een gepersonaliseerd artikel lezen van hoe die cijfers op hen van toepassing zijn.’
Na-apen
‘Datajournalistiek is een kwestie van niet te moeilijk beginnen en gewoon veel proberen. Ik begon zelf met een blog waarin ik verhalen van andere sites ging nadoen. Gewoon om er handigheid in te krijgen. Er was bijvoorbeeld een Amerikaanse site die een artikel had gemaakt over of je van het vliegveld beter met de auto of het openbaar vervoer naar de stad kon. Dat heb ik toen voor tien Europese vliegvelden uitgezocht. Heel simpel maar je leert er wel veel van. Lekker na-apen.’
Vers in de Pers
‘Tijdens mijn studie raakte ik als webredacteur betrokken bij Expresszo, een tijdschrift voor LHBT-jongeren. Het was ontzettend leuk om met een groep vrijwilligers samen iets moois te maken. Toen ik naar het buitenland ging om te studeren moest ik daarmee stoppen, dus toen ik weer terugkwam en de oproep zag voor ViP, meldde ik me meteen aan. Het leukst vind ik het om samen met een groep vrijwilligers dingen te organiseren. Als ViP hebben we wel nog terrein te winnen in bekendheid en kunnen we nog meer doen om jonge journalisten duidelijk maken wat ze aan de vakbond hebben.’
Misha Melita