Foto: Tara Fallaux
Henrike van Gelder
- Hoofdredacteur Kidsweek, 7Days, Samsam, Ondertussen.nl
- Lees hier de motivatie van Henrike van Gelder
- Lees hier de CV van Henrike van Gelder
Waarom spreekt de NVJ je als beroepsvereniging aan?
“Juist in deze tijd is het heel belangrijk om voor onze beroepsgroep te staan. Veiligheid en vrijheid om ons beroep te beoefenen is wezenlijk voor de democratie. Dat klinkt gewichtig maar ik meen het heel serieus. Ook vind ik het van groot belang dat nieuwsconsumenten kwalitatieve media tot hun beschikking hebben. Vandaar dat ik ook kinderen al vroeg in aanraking wil brengen met serieuze journalistiek, onafhankelijke berichtgeving en duidelijke duiding bij nieuwsfeiten.”
Waarin wil je de NVJ sterker maken?
“De NVJ is de laatste tijd goed zichtbaar en dat is belangrijk. Dat is een tijdlang wel iets minder geweest. Dus daar wil ik aan bijdragen. Ook denk ik dat het de NVJ kan helpen dat ik de publieksbladenwereld goed ken en weet waar de redacties in die sector mee worstelen. Ik merk zelf dat ook jonge journalisten behoefte hebben aan scholing en opleiding, omdat de veranderingen zo snel gaan. De digitale wijsheid is bij velen nog ver te zoeken. De NVJ Academy kan hier ook een grotere rol in spelen. Ook ken ik nog best veel journalisten die geen lid zijn. Het lijkt me goed om daar ook actiever in te worden, in de werving van leden.”
Welke (bestuurs)ervaring neem je mee die een waardevolle bedrage kan zijn voor de NVJ?
“Ik heb niet veel bestuurlijke ervaring, dat zeg ik eerlijk. Maar ik denk dat mijn bijdrage vooral inhoudelijk zal zijn. Ik heb bij heel veel verschillende media en uitgeverijen gewerkt en heb een groot netwerk. Bovendien ben ik snel, helder en analytisch en dat is in elk bestuur fijn, denk ik. Ook werk ik dagelijks met veel jonge journalisten en stagiaires en zie ik goed waar behoefte aan is bij de jongere collega’s.”
Je bent hoofdredacteur en vindt het belang van onafhankelijke journalistiek groter dan ooit, je noemt ook de vrijheid van journalisten om hun beroep uit te oefenen. Niettemin heb je als hoofdredacteur ook te maken met kostenbesparingen en procesverbeteringen doorvoeren. Voor wat betreft dat laatste: welke afweging maak je met betrekking tot freelancers als het gaat om kwaliteit?
“Ik heb als hoofdredacteur in mijn huidige baan gelukkig de rijkdom dat ik over een grote vaste redactie kan beschikken. Dus hier speelt het niet zo. De paar freelancers die ik in mijn huidige functie inhuur, hebben vrijwel allemaal wekelijkse rubrieken, en dat al jarenlang. Maar ik heb wel allerlei reorganisaties en ‘procesverbeteringen’ meegemaakt, vooral bij Sanoma. Soms was dat goed en kon er wel wat efficiënter worden gewerkt. Maar het ging me vaak ook te ver en ik heb me ertegen verzet waar mogelijk. Met succes. Ik heb in al mijn chef-functies goed voor mijn freelancers gezorgd, ik geloof bijvoorbeeld helemaal niet in een woordprijs, maar beoordeel en beloon liever de tijd en moeite die in een stuk gaat zitten. Bovendien probeer ik altijd een langdurige relatie met freelancers op te bouwen en te zorgen voor een steady workflow. Het hergebruiken van content, wat bij Sanoma echt vreemde vormen aan begon te nemen, heb ik ook nooit goedgekeurd.”
- Lees hier het interview met bestuurskandidaat Wensly Francisco