De NVJ ziet voldoende aanknopingspunten om het onderzoek naar het mogelijk misbruik van de economische machtspositie van Sanoma Media voort te zetten. Dit is de conclusie van het gesprek tussen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de NVJ.
De NVJ ziet voldoende aanknopingspunten om het onderzoek naar het mogelijk misbruik van de economische machtspositie van Sanoma Media voort te zetten. Dit is de conclusie van het gesprek tussen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de NVJ.
Sanoma Media heeft met ingang van 1 juni 2013 eenzijdig de voorwaarden voor al haar freelancers aangepast. Zo stelt Sanoma Media de percentages van doorverkoop eenzijdig vast in het nadeel van freelancers. Bij doorverkoop in bulk zal er een andere verdeelsleutel gelden en stelt de uitgever deze afzonderlijk en eenzijdig vast. Ook mag de uitgever zelf besluiten aan wie ze doorverkoopt.
De regeling van Sanoma Media is op 1 juni automatisch van kracht gegaan. Freelancers van Sanoma Media die na deze datum opdrachten accepteren, aanvaarden automatisch de aangepaste voorwaarden van de regeling. Hiermee zet Sanoma Media het mes op de keel van freelancers die niet van de ene op de andere dag inkomsten willen missen. Het is slikken of stikken.
De NVJ heeft het gesprek met de ACM als zinvol en plezierig ervaren.