Tweede LIVE editie van Hollandse Beelden op vrijdag 20 oktober

donderdag 5 oktober 2017

Hollandse Beelden #2

De tweede live editie van het bookazine voor iedereen met interesse en liefde voor Nederlandse fotografie. Jij gaat toch ook?

Hollandse Beelden is een nieuw bookazine, gemaakt vanuit liefde voor de Nederlandse fotografie. Een kwartaalblad dat precies tussen een fotoboek en tijdschrift in zit. Een blad van kijken en terugkijken. Klassiek, gedegen, zonder opsmuk. Een mix van humoristische en alledaagse taferelen, rauwe documentairefotografie, politieke beelden en historische context. Tijdens deze live editie van Hollandse Beelden op 20 oktober laten Nederlandse fotografen zien dat fotografie niet alleen een vak is, maar ook betrokkenheid, bewondering, relativering en creativiteit.

Te gast zijn: 

  • Eerst vond Sanne Donders het een beetje vreemd, een speeltuin voor honden. ‘Ik dacht dat het een doorgeslagen variant was van het vermenselijken van dieren’, zegt ze over haar serie van hondenspeeltuin Bello in Rotterdam. Een plek waar gemiddeld zo’n 200 tot 300 honden spelen per week. Van pitbulls tot hazewindhonden, van poedels tot labradors.
  • Roel Rozenburg, Martijn Beekman en Bert Verhoeff delen de do’s en dont’s van politieke fotografie. Aan de hand van verschillende foto’s (van toen tot nu) bespreken ze met het oog op het nieuwe kabinet hoe het was én is om parlementair fotograaf te zijn.
  • Werry Crone vertelt over het gelauwerde werk van Volkskrantfotograaf Joost van den Broek. Afgelopen jaar kondigde Joost aan te stoppen als portret-en reportage fotograaf wegens een ernstige burn-out.
  • De habitat van rondvaartbootfotograaf Jikke Reiber is de steiger van de Amsterdamse rederij Plas waar ze toeristen, vaak in een fractie van minuten, verleidt te poseren voor een foto. ‘This way please! Nice souvenir of Amsterdam?!’. Wat maakt dat zelfs in tijden van mobiele fotografie de toeristenfoto zo populair blijft?
  • Robert de Hartogh ontmoette zijn uit Turkije afkomstige vrouw op de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Via haar kwam hij begin jaren ’70 bij allerlei Turkse families thuis. In meer dan 1200 foto’s legde hij het dagelijks leven vast van deze eerste generatie Turkse en Marokkaanse Nederlanders, veelal gastarbeiders.