Debat: Red de journalistiek

zondag 2 december 2012

Op 4 december houdt debatcentrum De Balie in samenwerking met Broadcast Magazine en Mediafacts een scrum-sessie met het thema ‘Red de Journalistiek’. Topmensen uit de journalistiek, uitgeverijen en omroepwereld komen bijeen om te praten over een nieuwe mediaindustrie voor kwalitatieve en pluriforme journalistiek.

Tot voor kort vloeide geld van adverteerders naar bedrijven die er redacties van betaalden. Om bereik te hebben, was goede content nodig. Deze situatie is voorgoed veranderd nu een zeer groot deel van het advertentiegeld vloeit naar bedrijven zonder redacties. Voor bereik is eigen content niet langer nodig. Google haalt meer advertentiegeld uit de markt dan alle print titels bij elkaar. Het budget voor de autoadvertenties uit de Telegraaf, de banen uit de Volkskrant en de contactadvertenties uit de NRC is verdwenen naar bedrijven die dit geld niet investeren in journalistiek (eBay, Monsterboard, Lexa).
Als de markt de journalistiek niet meer financiert, wie gaat dat dan wel doen?

De scrum-sessie wordt geleid door Yoeri Albrecht (directeur van De Balie) en Marianne Zwagerman (media innovatie specialist).

Locatie: De Balie, (de grote zaal), Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam
Datum en tijd: dinsdag 4 december, 20.00 uur

Meer informatie: www.reddejournalistiek.nl