“Journalistieke gemeenschap dichter naar ons toe halen”

donderdag 14 januari 2010

Anderhalf jaar geleden werd de site Villamedia drastisch onder handen genomen door onder meer de ingebruikname van een content management systeem. Vanaf die tijd is het nieuws niet alleen te volgen op de site maar ook via mobiel, twitter, RSS, nieuwsbrieven en het magazine. Eind vorig jaar kwam daar de community bij. Over wat wel werkt en wat niet werkt sprak hoofdredacteur Dolf Rogmans tijdens de bijeenkomst “Zo vinden ze je (content) online!” op 14 januari.

Het aantal abonnees op de nieuwsbrief is inmiddels 2500, het aantal volgers via twitter is 2000. “Het is een simpele manier om je verkeer te verhogen”, zegt hoofdredacteur Dolf Rogmans. Zodra je nieuws toevoegt zien we dat gebeuren.” Dat verkeer is sinds de toegevoegde middelen toegenomen met 30 procent.
De redactie van Villamedia bestaat uit zes mensen. Om negen uur ’s ochtends begint Villamedia met een verse pagina nieuwsberichten. In het tienjarig bestaan van de site zijn de berichten meestal samenvattingen geweest met bronvermelding maar nu komt daar steeds meer eigen content bij, ondertekend met de naam van de auteur. “We zijn zelf zender geworden en we bieden service, namelijk het op de hoogte brengen van medianieuws. We proberen nu nog een manier te vinden om dat onderscheid duidelijker aan te brengen.”
De belangrijkste pijler van de website is de vacaturepagina. “Dat is ons verdienmodel. We onderzoeken nu of het zinvol is om een iPhone applicatie te ontwikkelen.”

Wat voor de ene website een succes is, kan voor de andere een tegenvaller zijn. “Video’s worden relatief weinig aangeklikt. Als gebruiker moet je het geluid aanzetten en tv kijken op het werk wordt nu eenmaal niet geaccepteerd. Daarentegen worden foto’s wel aangeklikt. We hebben er aan gedacht om zelf video’s te maken van interviews maar ik vraag me af of je daar veel energie in moet steken.”
Sinds dat de website is vernieuwd kunnen lezers ook reageren op berichten. Het niveau van de reacties valt tegen, vindt Rogmans. “Van dik hout zaagt men planken. We moeten nog wel eens moderaten. Misschien zou je een drempel moeten leggen door bijvoorbeeld alleen mensen uit te community te gelegenheid te geven om te reageren.”
In korte tijd hebben zich 1300 mensen aangemeld bij die community, de nieuwste loot van Villamedia. Mensen kunnen een profiel aanmaken en daarmee zichzelf presenteren en met elkaar in contact komen. Het is een leerproces, aldus Rogmans. Zo twijfelt hij nog aan de mogelijkheden van een freelance marktplaats. “Ik heb het idee dat opdrachtgevers eerder via netwerken met mensen in contact komen dan dat zij zelf gaan speuren.”
Hoewel de websitebouwer het aantal van 1300 aanmeldingen hoog vindt, vindt Rogmans dat het aantal mag verdrievoudigen. “Ik hoop op een toename over enkele weken, als we er meer ruchtbaarheid aan geven.” Een eerstvolgende stap zal de mogelijkheid zijn om Linkedin profielen te importeren binnen de community. “We willen de journalistieke gemeenschap dichter naar ons toe halen. Daarvoor willen we faciliteren.”