Kerstin van Tiggelen: ‘Uitgevers zijn ook commerciële bedrijven’

Kerstin van Tiggelen (55) is tekstschrijver en journalist, maar ook zeker ondernemer. Ze rekent met een uurtarief van 125 euro, maar zet op de offerte alleen de totaalprijs en specificeert wat ze daar voor doet. Wat zijn haar tips voor journalistieke ondernemers?

Zouden journalisten zichzelf meer als ondernemer moeten zien?

‘Het is belangrijk om jezelf voortdurend te herdefiniëren en je af te vragen: “wie ben ik nu en is dat wie ik wil zijn?” En als je tevreden bent: “hoe zorg ik dat ik kan blijven doen wat ik wil doen?” Je weet nu niet hoe de wereld eruit ziet over tien of dertig jaar, maar je weet wel zeker dat je niet kunt blijven teren op de kennis die je nu hebt of die je op school hebt opgedaan.’

Hoe doe je dat zelf?

‘Ik ben al 31 jaar ondernemer met een eigen tekstbureau. Vijftien jaar geleden ben ik een master business administration gaan volgen. Puur om te zorgen dat ik op bedrijfskundig niveau kan meepraten met opdrachtgevers en het belang van communicatie voor een bedrijf kan aangeven.’

Als het over ondernemer- schap gaat in de journalistiek, gaat het al gauw over uurtarieven. Hoe zorg je dat die goed zijn?

‘Ik reken met een uurtarief van 125 euro, maar op de offerte zet ik alleen een totaalprijs en specificeer ik wat ik daar allemaal voor doe: interviews, schrijven, fiatteringsronde, seo, overdracht auteursrecht, noem maar op. Voor de klant gaat het er uiteindelijk om: past het in de begroting? Zo voorkom je discussies over uren, want als je een taak sneller afrondt verwacht een opdrachtgever vaak korting, terwijl je misschien voor andere taken juist meer tijd nodig blijkt te hebben.’

Wat kan de NVJ beter doen in het ondersteunen van ondernemerschap?

‘Ten onrechte wordt journalistiek vaak tegenover commercieel werk gezet. Maar wat of wie is ‘commercieel’? Een op verkoop gerichte tekst? Of een naar winst strevende opdrachtgever? Laten we wel zijn: uitgevers zijn ook commerciële bedrijven. Wat mij betreft zijn er veel schrijfgenres en veel soorten opdrachtgevers, door die te mixen maak je je praktijk meer toekomstbestendig. Dat dat allemaal binnen je werk als journalist kan vallen, daar mag wel wat meer oog voor zijn binnen de NVJ.’

Tekst: Misha Melita