Kees Boonman: ‘Investeer in journalistiek’

Kees Boonman is politiek journalist/commentator/presentator bij EenVandaag, AVROTROS Kamerbreed en docent Journalistiek en Nieuw Media aan de Universiteit van Leiden.

Hoe anders dan andere jaren is de aanloop naar de verkiezingen?

‘Deze campagne wordt meer dan ooit beïnvloed door omgevingsfactoren zowel nationaal als internationaal. Kijk naar Trump. Politici, zeker die van de traditionele partijen, zijn onthand. Het lijkt of ze geen raad weten met de tijdgeest en welke campagnestrategie ze moeten kiezen. Maar nu gaat het om kleur bekennen en scherp kiezen. Dat is een slecht ontwikkelde eigenschap in onze politieke cultuur.’

Welke lessen vallen hieruit te leren?

´Ik wantrouw in principe alles. Je moet feiten goed checken. Ik leer studenten het principe van fair, balanced en impartial. Want juist dit staat onder druk. De heisa over fake-nieuws is relatief. Onjuiste informatie verspreiden is van alle tijden. Nu leven we in een 24/7 samenleving. Er is te weinig denktijd. De grootste tegenspeler van de journalistiek is de factor tijd en de angst om nieuws te laten liggen. Dat maakt de kans op fouten groter.`

Doen media er weer meer toe?

‘Dat denk ik wel. Óok al is er veel slechte journalistiek. Je ziet dat meer mensen vanuit het buitenland een abonnement nemen op de New York Times, omdat ze goed geïnformeerd willen worden. Door social media worden meningen belangrijker gevonden dan feiten. De laatste maanden is er een tendens dat mensen serieuze, op feiten gebaseerde journalistiek willen.’

‘Het grootste vraagstuk van dit moment vind ik de lage freelancetarieven en tijdelijke contracten. Aan de ene kant noemen we journalistiek de pilaar van de democratie, de controleur van de macht. Maar je moet het wel allemaal kunnen doén. Geld uitgeven heeft altijd met keuzes te maken. Waarom moet een mediaconcern winstmarges nastreven van 20 procent? Ik heb er niets op tegen dat er geld wordt verdiend, maar investeer het in de journalistiek. En dat gebeurt niet per definitie.’

Wat is de rol van de NVJ hierin?

Maak de werkelijke verhoudingen in het medialandschap zichtbaar. Wat zijn de winstcijfers van de uitgeverijen en wat verdienen freelancers? Het is een taboe, maar als er absoluut geen financiële ruimte is voor kwalitatieve goede journalistiek, wat nodig is voor de opinievorming van de burger, dan moet je gaan praten voer overheidssubsidie of gunstiger fiscale maatregelen voor de sector.’

Lid van de NVJ

‘Een vanzelfsprekendheid, daar heb ik weinig denkkracht aan verspeeld. Ik heb de NVJ altijd gezien als een beroepsorganisatie en als werknemer of zelfstandig journalist wil je bij die beroepsgroep horen. Advocaten hebben ook hun eigen organisatie; artsen ook. Dat vind ik vrij logisch.’ 

Foto: Truus van Gog