Ana van Es: ‘Vrouwen lopen niet méér gevaar dan mannen’

Ana van Es werkt sinds maart 2016 als correspondent voor de Volkskrant in het Midden-Oosten met als standplaats Beiroet. Op 3 mei, de Dag van de Persvrijheid, geeft ze samen met Peter ter Velde een workshop over veiligheid in conflict­gebieden.

Veiligheidstraining

‘Ik had het geluk dat ik voordat ik correspondent werd de vijfdaagse veiligheidstraining van AKE International in Groot-Brittannië kon volgen. Je leert automatisch nadenken over gevaren en valkuilen. Je gaat niet rondlopen over puin waar nog explosieven onder kunnen liggen. Dat zijn risico’s waarvan je misschien minder bewust bent als je geen training hebt gevolgd.’

Verkeer grootste gevaar

‘Sommige veiligheidsvoorwaarden zijn echt 1.0, heel basaal dus. Zorg voor een auto met autogordels en een goede chauffeur, want het grootste gevaar is het verkeer. In Syrië moest de chauffeur met wie ik nog niet eerder had gewerkt eerst gordels laten plaatsen. Dat is niet cool, maar wel onmisbaar. Verder leer je tijdens een training om je reis goed voor te bereiden. Je vraagt referenties bij het regelen van een fixer. Het lijkt zo logisch, maar niet iedereen doet het. Bij veiligheidstrainingen is ook aandacht voor EHBO. Dat moet je blijven oefenen. Vorig jaar heb ik bij de NVJ een hele goede medische training gevolgd, in april is er weer een.’

Workshop 3 mei

‘Ik ga het onder andere hebben over de combinatie correspondent en vrouw-zijn in conflictgebieden. Vrouwen lopen op zichzelf niet meer gevaar dan mannen. Dat blijkt ook uit cijfers. Vrouwen hebben wel eerder te maken met seksueel geweld, van lastigvallen tot verkrachting. Ik denk dat veel vrouwen dit zien als argument om bepaalde reizen niet te maken, dat is jammer. Je hebt als vrouw meer toegang tot gesprekken met mannen én vrouwen. Mogelijke seksuele intimidaties kun je vaak voorkomen. Als ik bijvoorbeeld in een conservatief gebied mannen interview, geef ik hen niet automatisch een hand, want dat leidt maar tot verwarring. Ook zorg ik ervoor dat ik niet alleen reis in gevaarlijke gebieden zoals Syrië. Ik probeer risico’s zo klein mogelijk te maken.’