Onderzoeksjournalistieke vaardigheden worden steeds belangrijker voor journalisten, of ze nu in de verslaggeving werken of buroredactie doen, sportjournalist zijn of voor een regionaal medium werken. Steeds meer PRmensen en voorlichters bepalen wat er aan de openbaarheid prijs wordt gegeven en wat niet. Research, analyse en verdieping zijn daarom steeds belangrijker om tot waarheidsvinding te komen. Onderzoeksjournalistieke methodes helpen daarbij. Zowel in praktisch als theoretisch opzicht. De introductiecursus onderzoeksjournalistiek maakt cursisten wegwijs in de beginselen van het vak.
Resultaat van deze cursus
Het doel van de cursus is om journalisten in de breedste zin van het woord, kennis te laten maken met de theorie, methoden en technieken van de onderzoeksjournalistiek. Na het volgen van de cursus kunnen deelnemers de kennis die ze hebben verworven, toepassen in de praktijk en hun artikelen of audiovisuele producties daarmee van verdieping voorzien. Ook kunnen ze een (klein) onderzoeksjournalistiek project opzetten en uitvoeren.
Intrigerend kijkje in de keuken van een onderzoeksjournalist.
Onderwerpen
- Waarin verschilt onderzoeksjournalistiek van reguliere journalistiek?
- Aan welke eisen moet een onderzoek voldoen?
- Hoe kom je aan ideeën voor verhalen?
- Hoe maak je een onderzoeksopzet?
- Hoe kom je aan inside bronnen, geheime rapporten etc.?
- Welke methoden en technieken (tools) zijn er online?
- Tips en trucs voor vinden van contactgegevens, bronnen, etc.
- Hoe ga je om met anonieme bronnen?
- Hoe breng je netwerken van bedrijven/personen in kaart?
- Hoe gebruik je een tijdlijn in je onderzoek?
- Hoe organiseer je het wederhoor?
Voor wie
Deze training is bedoeld voor alle mediaprofessionals die overwegen gebruik te maken van onderzoeksjournalistieke methoden en technieken. Journalisten van tv, radio, print en online. Freelancers of medewerkers van redacties. Basiskennis van de journalistiek is wel vereist.
Tijdsduur
De training duurt anderhalve dag. De eerste, volledige dag bestaat voornamelijk uit hoorcollege, waarbij aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden, de theorie, methoden en technieken worden behandeld. Een kleine praktijkoefening maakt er ook deel van uit. Na deze dag krijgen de cursisten huiswerk mee. Ze maken een onderzoeksopzet voor een eigen verhaal, aan de hand van een gestructureerde vragenlijst. De ideeën en onderzoeksplannen worden besproken op de tweede dag. Dit duurt één dagdeel.
Perfecte manier om je eerste stappen in de wereld van onderzoeksjournalistiek te zetten.
Trainer
Vincent Verweij werkt al bijna 25 jaar als onderzoeksjournalist voor landelijke tv-programma’s, zoals Zembla en KRO Reporter. Hij deed de laatste jaren ondermeer onthullingen over de roof van twee beroemde schilderijen uit het Van Gogh museum, gelekte terrorisme dossiers van Europol en over Fortuyn-moordenaar Volkert van der Graaf. Daarnaast schreef hij journalistieke boeken. Meer info op www.verweij.org
- Lees hier het interview met Vincent Verweij over het belang van onderzoeksjournalistiek: ‘Er moet een onthulling in zitten’
- Lees ook 6 redenen waarom de cursus Onderzoeksjournalistiek een goed idee is
Kosten
- Prijs niet-leden € 425,- / Prijs 20% korting € 340,- / Prijs 30% korting € 297,50 / Prijs ZZP 50% korting € 212,50
- ZZP korting ontvang je door op Mijn NVJ, onder Externe lidmaatschappen je KVK nummer bij Freelancer in te vullen
- Alle cursussen van de NVJ Academy zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de NVJ.
- Leden van de NVJ, NVF, Auteursbond, Nieuwspoort en De Coöperatie ontvangen 20% tot 50% korting op de toegangsprijs. Je ledenprijs is zichtbaar wanneer je bent ingelogd.
- Kosten zijn vrij van BTW en in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar.
Overige informatie
- Bij de cursus zijn koffie/thee en een lunch inbegrepen.
- Maximaal 12 deelnemers.
Incompany
Bij inschrijving van meer dan 6 personen van eenzelfde organisatie bestaat er de mogelijkheid om de cursus incompany te houden. Neem hiervoor contact met ons op via nvjacademy@nvj.nl of bel 020-3039 739.