Hoe start of optimaliseer je als mediaprofessional een freelance praktijk? In drie dagen leer je jezelf in de markt te zetten, opdrachten te verwerven en die optimaal te verkopen. Tijdens de training Freelancen = Ondernemen staan de onderwerpen ondernemen, acquisitie en onderhandelen centraal. Wat je leert, ga je direct toepassen op je eigen (toekomstige) praktijk als ZZP’er.
Inhoud
Dag 1: Ondernemen
Op deze dag ligt de focus op wat deelnemers ondernemen en hoe? Doe je de juiste dingen om succesvol te kunnen zijn.. Met collega's kijk je (opnieuw) naar je activiteiten als journalist/fotograaf en/of tekstbureau. In welke vijver met klanten vis je? Welke producten heb je in huis? Wat maakt jou/je producten uniek? Wat voegt jouw product/diens toe aan de business van je (potentiële) klanten? Als je je eigen onderneming zou vergelijken met een schip, dan leer je deze dag hoe je je koers kunt uitzetten, hoe je je schip moet optuigen en wat je aan dek moet hebben om succesvol te zijn.
Dag 2: Acquisite
Alles wat je moet weten over koude, lauwe en warme acquisitie. En vooral: hoe doe je het! Veel zelfstandigen zijn bevreesd om actief te acquireren en laten daarom kansen onbenut. Doodzonde. Op deze dag leer je hoe je verantwoord een klantenportefeuille opbouwt en behoudt, hoe je acquireren voor jezelf aantrekkelijk en leuk kunt maken en stel je een mini-acquisitieplan op voor de komende weken na afloop van de training.
Dag 3: Onderhandelen
Ken je dat? Je gesprekspartner is enthousiast over je werk en dan komt het gedeelte waarin je met elkaar de prijs voor je product/dienst gaat bespreken. Er wordt gesteld dat dit nu eenmaal het tarief is dat zij betalen. Take it or leave it! Voor jou immers 10 anderen... Sta je inderdaad machteloos en heb je het maar te pikken of liggen er reële mogelijkheden om een betere deal te sluiten. Op deze dag leer je hoe je effectief kunt omgaan met lastige gesprekspartners tijdens een onderhandeling en ontdek je waar wél de ruimte ligt om betere deals te realiseren. Na afloop weet je hoe je 'trics and trucs' van je gesprekspartners kunt neutraliseren en hoe je meer uit je werk kunt halen terwijl je de relatie met je klanten sterker maakt.
Na deze training
- Heb je leren kijken naar jezelf als merk, je ambities en je producten; dit alles heb je leren vertalen naar marktgerichte acties;
- Heb je geleerd hoe je meer en/of betere resultaten kunt behalen;
- Kun je jezelf beter in de markt zetten, je vakmanschap beter verkopen en kun je beter opdrachten verwerven;
- Heb je geleerd hoe je bij een opdrachtgever binnen komt en hoe je deze langer aan je kunt binden;
- Haal je betere resultaten uit gesprekken met potentiële en bestaande opdrachtgevers over (nieuwe) opdrachten.
Overige informatie
- Bij de training zijn koffie/thee/frisdrank en een lunch inbegrepen.
- Maximaal 12 deelnemers.
Reacties van deelnemers
- Een leerzame en complete cursus door een zeer inspirerende docent.
- Een waardevolle cursus die je anders laat denken over freelancen/onderhandelen. De cursus maakt je bewust van diverse handelingen en is ook in het dagelijks leven van toepassing.
- Peter daagt je uit om niet zomaar genoegen te nemen. Hij houdt je een spiegel voor. Dat is soms wel even confronterend, maar wel heel leerzaam.
- Wees geen freelancer, word entrepreneur!
- Zet je identiteit kracht bij.
- De cursus heeft nieuwe energie bij mij los gemaakt.
- Een fijne frisse nieuwe blik
- Wie ik ben, maar ook: wat kan ik en vooral: wat wil ik?
- Nadruk op de zakelijke kant van het ondernemen. Dat is precies waar ik naar op zoek was.
- Door deze cursus kom ik ook als groentje beslagen ten ijs als ondernemer.
Voor wie
Voor journalisten, tekstschrijvers (websites, brochures, reclameteksten, enz.) en fotojournalisten, die niet in loondienst werken én voor hen, die overwegen om over te stappen van loondienstverband naar eigen beroepspraktijk.
Voorkennis
Voorkennis is niet noodzakelijk, de training is geschikt voor éénpitters met jarenlange ervaring, alsook voor hen die de stap naar een ZZP-praktijk net hebben gezet of net gaan zetten. Kortom: voor iedereen die de indruk heeft dat zijn of haar journalistieke vakmanschap meer resultaat kan opleveren.
De trainer
Peter Schneider is ruim twintig jaar in de markt actief als zelfstandig trainer en coach binnen WEB-organisatieontwikkeling.
Hij heeft zich gespecialiseerd op het gebied van ondernemen, marketing, presentatie, acquisitie, onderhandelen, aftersales en management. Hij verzorgt opleidingen op deze gebieden voor bedrijven, voor non-profit instellingen en voor de (semi)overheid. Kenmerkend voor zijn stijl van werken is de combinatie van coachen, trainen en doceren.
Heb je vragen over de inhoud van de training of wil je overleggen of deze training op dit moment voor jou geschikt is, dan kun je contact opnemen met de NVJ Academy of met Peter Schneider (info@web-organisatieontwikkeling.nl). Na afloop van de training is Peter uiteraard nog te bereiken voor nazorg (via Skype, mail of per telefoon max 30 minuten per deelnemer).
Kosten
- Prijs voor zzp'ers: 50% korting € 325,-. Prijs 20% korting € 520,- / Prijs 30% korting € 455,- / Overig € 650,-.
- Alle cursussen van de NVJ Academy zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de NVJ.
- Je ledenprijs is zichtbaar wanneer je bent ingelogd.
- Kosten zijn vrij van BTW en fiscaal aftrekbaar.
Incompany
Bij inschrijving van meer dan 6 personen van eenzelfde organisatie bestaat er de mogelijkheid om de cursus incompany te houden. Neem hiervoor contact met ons op via nvjacademy@nvj.nl of bel 020-3039 739.
Het is helaas niet meer mogelijk om je voor deze cursus in te schrijven.